کشور سوئيس که برترين توليدکننده ساعت در جهان است، بخش عمده فعاليت خود را در زمينه يادشده از طريق کارگاههاي خانگي انجام مي دهد و توليدکنندگان معروف ساعت، وابسته به کارگاههاي خانگي و کوچک هستند.
کشورهاي توسعه يافته به دليل دسترسي گسترده به شبکه اينترنت پرسرعت قادر هستند بخشي از نيروي کار خود را از طريق کار از راه دور يا کار خانگي به کار در منزل از طريق کار با رايانه سوق دهند. خدمات اينترنتي يکي از شايعترين فعاليتهاي اقتصادي در کشورهاي توسعهيافته است. ايتاليا از جمله کشورهايي است که در زمينه مشاغل خرد در خانه يا کارگاههاي کوچک گامهاي مثبتي برداشته است و با اجراي سياستهاي حمايتي از صنايع کوچک و خانگي سهم خود را در توليد، افزايش داده است.
طبق آمار و اطلاعات موجود كسب و كارهاي خانگي، در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظهاي در ايجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتي در صادرات به خود اختصاص داده است. براي نمونه ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
کفش های چرمی ایتالیا در کارگاه های خانگی
كشور ايتاليا از دو دهة قبل براي توسعه و صنعتي كردن و كاهش بيكاري در مناطقي كه كمتر توسعه يافته بود - مناطق جنوبي كه بعدها ايتاليايِ سوم لقب گرفت- ، سياست توسعه و گسترش كسب و كارهاي كوچك و خانگي را در پيش گرفت. در مناطق جنوبي ايتاليا بيكاري حتي به بالاتر از نرخ 22 درصد رسيده بود. با توجه به مزيتي كه كشور ايتاليا در توليد كفشهاي چرمي دارد، سياستهاي حمايتي خود را در صنايع كوچك و خانگي و به ويژه در بخش توليدات كفش وكيفهاي چرمي متمركز كرد. بدين منظور در مناطق و محلههايي كه جمعيت از تراكم بالايي برخوردار بود، واحدهاي توليدي خانگي خود را در قالب خوشههاي صنعتي تقسيم بندي نمود و با تعريف ارتباط واحدهاي توليد خانگي در قالب اين خوشهها، توانست نرخ بيكاري را به 12 درصد برساند. در اين نواحي كه پراتو (prato ) نام دارد، شبكهاي از واسطهها كه به ايمپاناتوري معروف هستند، سفارشهاي بينالمللي را ثبت نموده و اين سفارشها را بين توليدكنندگان محلي تقسيم ميكنند. سياستگذاران اين كشور با تقسيم كار بين اين واحدها توانسته اند هم كارها را تخصصي نمايند و هم تعداد مناطق صنعتي را افزايش دهند. بدين منظور مسؤولان اين كشور شركتهاي بزرگ صنعتي را به افزايش حجم همكاري و توسعة پيمان كار با صنايع كوچك و خانگي ترغيب كردند. دولت همچنين امتيازات مالياتي براي آن دسته از واحدهاي توليدي كوچك و خانگي كه قابليت صد در صد صادرات توليدات خود را براي سه سال متوالي حفظ كنند در نظر گرفت. در سال 2002 ارزش افزوده بخش توليدات كفش و كيف و چرم به 11 ميليارد دلار رسيد . بيش از 79 درصد از مجموع شركتهاي صنعتي اين كشور را كه جزو 7 كشور صنعتي جهان است، واحدهاي كوچك و متوسط و خانگي تشكيل ميدهد و در زمينة اشتغال 87 درصد از كل نيروهاي شاغل در بخش صنعت و 61 درصد از نيروهاي شاغل در بخشهاي غير صنعتي را شركتها و واحدهاي كوچك و خانگي تشكيل داده اند.
شعار تایوان، هر خانه یک کارخانه
نقطة جهش اقتصاد تايوان، پس از جدايي اين كشور از چين بر مبناي شعار «هر خانه، كارخانه و هر كارخانه، خانه است» ، از کسب و کارهاي خانگي آغاز شده است و امروزه اين شکل از فعاليت اقتصادي با بيش از 80 درصد از اقتصاد اين کشور به صورت مستقيم و غير مستقيم رابطه دارد. علل موفقيت اين كشور به طور خلاصه چنين مي باشد:
- به كارگيري سياستهاي تشويقي و حمايتي از صنايع كوچك به خصوص توليدات خانگي و بهرهگيري از آخرين پديدههاي فناوري.
- اتخاذ راهكارها و راهبردهاي توسعة صادرات توليدات خانگي.
- سياستهاي حمايت در بازاريابي، بازار شناسي و تبليغات در سطح جهاني.
- توسعة همه جانبة توانمنديهاي فني تكنولوژيكي از طريق برنامههاي اجرايي در سطح كلان كشور.
- استفاده از شيوههاي آموزشي جديد و آخرين يافته هاي آموزشي براي افزايش مهارتهاي فني تكنولوژيكي نيروهاي فني شاغل در منازل.
- تشويق و ترغيب كارآفرينان خانگي (home based entrepreneurship) به استفاده از تكنيكهاي نوآوري و خلاقيتهاي توليد محصولات ويژه و منحصر به فرد و يا افزايش چشمگير كيفيت توليدات.
- تأمين نيازهاي مالي و اعتباري از طريق تعديل سياستهاي پولي براي تأمين نيازهاي مالي و امثال آن براي توليدات خانگي.
- بازنگري در مورد سياستهاي مالياتي، محدوديتهاي بازرگاني، صادراتي و قوانين حقوقي.
20 درصد شاغلین آمریکا در خانه ها
در كشور آمريكا 2/43 ميليون نفر به صورت پارهوقت و 7/12 ميليون نفر به صورت تماموقت در خانه به كسب درآمد ميپردازند و اين رقم 20 درصد كل شاغلين اين كشور را تشكيل مي دهد. همچنين در اين كشور به طور ميانگين در سال 1999 اين نوع كسب وكارها، 30 درصد كسب و كارهاي كوچك و متوسط را شامل ميشد كه در حال حاضر به حدود 52 درصد رسيدهاست.
در آمريكا سازماني به نام ادارة كسب وكار كوچك - Small Business Administration- وجود دارد كه مساعدتهاي مالي و اعتباري دولت فدرال را به اين واحدها ارائه ميكند. اين مساعدتها فقط به كمكهاي مالي و اعتباري ختم نميشود، بلكه وزارت بازرگاني اين كشور، دفاتر خاصي دارد كه از طريق آنها اطلاعات مورد نياز كسب و كارهاي خانگي و كوچك دربارة بازارهاي داخلي و خارجي را در اختيارشان قرار مي دهد.
7 درصد استرالیایی ها شغل خانگی دارند
در استراليا 6 تا 7 درصد كل شاغلين اين كشور در بخش كسب و كارهاي خانگي ، مشغول به فعاليت هستند كه به طور متوسط سالانه بيش از 80 هزار دلار فروش دارند كه پس از كسر ماليات در حدود 25 درصد سود ميبرند. همچنين در اين كشور هم اکنون 680 هزار واحد در بخش مشاغل خانگي به توليد و فعاليت مشغولند.
غول صنعت چین، خانگی است
کشور چين نيز با بهره گرفتن از اين مدل، براي کاهش قيمت تمام شده و کسر هزينههاي سربار، بخشي از توليد يا تمام فرآيند توليد کالاهاي ساخته شده را با بهره گرفتن از اين شکل از فعاليت اقتصادي انجام ميدهد. دولت اين كشور نقش محوري در توسعة توليدات خانگي داشته است. در اين كشور نهادهاي متعدّدي وجود دارد كه خدمات بسيار گستردهاي را در رابطه با بهرهبرداري بهينه از فناوري، آموزش نيروي كار، دسترسي به اطلاعات و سازماندهي كنسرسيومهاي بازاريابي به كسب و كارهاي خانگي ارائه ميكنند. جامعترين مدلهاي ساماندهي و سازماندهي كسب و كارهاي خانگي و كارآفريني خانوادگي در دنيا از سوی كشور چين طراحي و اجرا شده است و هم اكنون بيش از 31 درصد محصولات اين كشور در حوزه كسب و كار خانگي طراحي و توليد مي شوند.
موضوع بازاريابي و فروش محصولات و خدمات كسب و كارِ خانگي در مدلهايي كه هم اكنون در اين كشور اجرا مي شود به خوبي حل شده است و علاوه بر بازارهاي منطقهاي و ملّي، بازارهاي بين المللي مناسبي براي عرضه و فروش محصولات ناشي از اين نوع كسب و كار فراهم شده است.
فرهنگ سازي و نهادسازي و آموزش از اساسي ترين اقدامات اين كشور براي ترويج و توسعه كسب و كار خانگي و كارآفريني خانوادگي است و علاوه بر آن تخصص و توانايي بخش غير دولتي اين كشور در خوشهسازي و ايجاد پيوندهاي محكم بين خوشهها و طراحي شبكههاي جامع كسب و كار خانگي نيز از اقدامات ستايش برانگيز اين كشور است. در مدل جامع توسعه كسب و كارهاي خانگي و كارآفريني خانوادگي اين كشور، شركتهاي مادر تخصصيِ موضوعي، ساماندهي و سازماندهي شدهاند كه در قالب خوشههاي كسب و كار، كارگاههاي خانگي را مديريت ميکنند.
منبع: فکرآفرینان فردا