ترافیک!!! بیشک این اولین کلمهای است که موقع بیرون آوردن ماشین از داخل پارکینگ به ذهن خطور میکند. همۀ ما به وضوح میدانیم که بزرگترین معضل حال حاضر کلانشهرهای کشور در حوزه رفت و آمد و حمل و نقل، ترافیک است. همین بلای زمان سوز و پول سوز و جانسوز... امّا آیا تبعات و پیامدهای ترافیک تنها محدود به مضرّات زمانی و مالی است؟ آیا ترافیک فقط باعث هدر رفتن سوخت و زمان میشود؟ مسلما نه! ترافیک معضلی است که علاوه براین مشکلات، تبعات دیگری نیز دارد. به طور حتم تاکنون نحوۀ رانندگی افرادی را که پس از مدتی طولانی از ترافیک خارج شدهاند را دیدهاید یعنی رانندگانی که دهها دقیقه و بلکه بعضا ساعتها در کاروان سنگین ترافیک، با کلاچ و ترمز، پا و پنجه نرم کردهاند. حال چنین افرادی از یک ترافیک سنگین بیرون آمده و آنچه که در رو به روی خود میبینند، خیابانی است خلوت؛ و آنچه که در پشت سر میبینند، زمانی که ازدست دادهاند. لذا به جرأت میتوان گفت خطرناکترین و بیمبالاتترین نوع رانندگی را میتوان بعد از باز شدن ترافیک دانست. پساین چنین میتوان گفت که ترافیک (به معنای اصطلاحی رایج آن) یکی از علل موثر در افزایش قانون گریزی است.
بوق پشت بوق، این چهرۀ شهر برایمان آشناست. دود سیاه رنگی از اگزوز خودروی جلویی بیرون میآید و نشان میدهد که راننده فرصت نکرده است معاینه فنی وسیلۀ نقلیهاش را تمدید کند، موتورسواری که کلاه ایمنی خود را به دستۀ موتورسیکلت آویزان کرده نیز قصد دارد از لابهلای خودروها راهی برای خود باز کند، چراغ راهنمایی دقایق بسیاریست که هم چنان قرمز مانده است و رانندگانی که برای فشردن پدال گاز لحظه شماری میکنند و بیصبرانه چشم انتظار ثانیههای کوتاهی هستند که قرار است لامپ سرخ رنگی که به آن خیره ماندهاند به رویشان چراغ سبز نشان دهد، حتی بعضی از این رانندگان کمی فرصت طلبتر بوده و برای زودتر رسیدن به مقصد از مسیر ویژۀ اتوبوسهای بیآرتی استفاده کردهاند، چشم که بگردانیم عدّهای از عابران پیاده را میبینیم که خطکشی و چراغ عابر برایشان مفهوم چندانی ندارد...
پر واضح است که بیتوجهی به فرهنگ ترافیک، مجموعهای از انواع معضلات و آسیبها را به همراه خواهد داشت. یکی از همین معضلات و البته رایجترین آنها همین اتلاف وقت است که آسیبهای بزرگی به کارهای فردی و...
از لحظهای که برای آزمون رانندگی نام نویسی کردهای کم و بیش به گوشت خورده است که رانندگی در شهر به مراتب از گرفتن مدرک گواهی نامه آسانتر است! شاید کسانی کهاین حرف را زدهاند قوانین را فقط برای همان...
نقصان پلیس در نظارت و عملکرد یکی از دلایل فرهنگ نادرست ترافیکی
زمانی یک قانون میان مردم، به صحت و صلابت شمرده میشود، که در درجه اول، مجریان آن به بهترین وجه، متعهّد به اجرای آن باشند، اما همین که پایههای این اجرا توسط مجریان در نگاه مردم، سست و کم دوام، جلوه...
اسپرت کردن ماشینها، از علل و انگیزه تا هزینه و پیامدها
اکثر انسانها همواره از زندگی یکنواختی که ممکن است تمام عمر، دامن گیرشان شود دوری میکنند و در پی آن هستند که خاص بودن در تمامی زمینهها را تجربه کنند و در هر مشغلهای، شخصی متفاوت و منحصر به فرد...
پروندهای در نگاه به معضلات فرهنگ ترافیکی مردم ایران و راهکارهای غلبه بر آنها
آمارهای جهانی میگوید که انسان شهرنشین قرن بیست و یک به طور میانگین از 24 ساعت شبانه روزش، حدود 1 ساعت را در ترافیک سپری میکند. البته در اینکه تا چه حد این آمار در رابطه با مردم ایران نیز صادق است، به طوردقیق و قطعی نمیتوان اظهارنظر نمود اما میتوان با احتمالی قریب به یقین گفت که این زمان برای کلانشهرهای کشورمان و به خصوص تهران باید بیش از این حرفها باشد و البته برای شهرهای کوچک و کم جمعیت کمتر از این زمان. امّا فارغ از موضوعِ زمانِ در ترافیکماندگی، این مسئله مهم است که عمر هدر رفته در ترافیک علاوه بر دلایلی مانند کمبود خیابانها نسبت به تعداد وسایل نقلیه، رابطۀ مستقیمی با فرهنگ ترافیکی مردم دارد و با رعایت برخی از مسائل بدیهیِ فرهنگی توسط مردم و پلیس راهنمایی و رانندگی، تا حد قابل توجهی میتوان این اتلاف وقت عظیم را کاهش داد. در این پرونده به همین مسائلِ فرهنگی در رفتارهای ترافیکی پرداختهایم.
.: کلیه حقوق متعلق به سایت متن زندگی است :. copyright 2013 by MatneZendegi website | All rights reserved